måndag 29 december 2008

Summering av året

Dåså, nytt år påväg. Då är det dags att göra en summering av det gångna året.

Resor och utflykter:
  • Det nya året inleddes på Ferna Herrgård i deras svit. Ett underbart sätt att fira nyår
  • Sommar semester. Bilade ner till Skåne och hem igen.
  • Picknickar
  • Söderköping. O’s första hotellnatt blev på Söderköpings brunn. Ett mysigt ställe med väldigt omysig personal. Här träffade O även sin första kändis, Magnus Härenstam. Sen har O även testat att sova hemma hos J och T, något som han vill göra fler gånger.
  • Uppsala. Det blev några få resor fram och tillbaka till skolan även under 2008. O var med på varenda en.
  • Bröllop i Malmö. O’s första flygtur. Det var trångt och spännande. O skötte sig exemplariskt på bröllopet och blev nog en liten favorit. Han ser fram emot sysslingar.
  • Thailand. Ett äventyr! Går inte att sammanfatta på nått annat sätt.
  • Övernattningar hos mormor. Skönt med lite avlastning. O älskar att vara hos mormor, där får han vara i centrum hela tiden!

Fritid(?):
  • Barnvagnsbio. Jag har nog aldrig tidigare gått så mycket på bio som i år.
  • Latte ligan. Jag älskar mina medmammor och O älskar sina kompisar. När blir nästa latte dejt. Jag behöver det snart!
  • Alla dessa luncher med T. Så skönt att ha någon att prata normalt med. Jag kommer att sakna T när hon byter jobb efter helgerna.
  • Fika och dagis hemma hos H, H och E. Så himla skoj!
  • Rapsody in Rock. Fantastiskt roligt och kallt. O's första konsert.
  • Middag på resturang. När O var 4 veckor gammal fick han följa med på resturang. Jag åt gorgonzolaspeckad oxfile och O sov hela tiden.

Fester
  • Äntligen en inflyttningsfest hos P. O’s första riktiga party (som han väldigt fort somnade ifrån).
  • ”Få-fason-på- familjen B’s-brända-hus-fest”. Picknick i det gröna tillsammans med getingarna och kabeldragning i källaren. Himla trevligt.
  • Födelsedagsfest i Abbekås.
  • O’s dop. Den första festen till O’s ära.
  • Glamorfest med jobbgänget. O’s vagn var en succé. Underhållningen var fantastisk. En stor eloge till er som planerat!
  • Jag tro att de många pappamiddarna hamnar i den här kategorin. Han lagar fantstisk mat, även om han inte har ett fungerande kylskåp.

Husletande
  • Nej, inget hus så här långt. Vi har inte varit på nån visning vad jag minns i år, vi har inte hunnit helt enkelt.
  • Vi har dock tittat på en del tomter, som vi har slopat.

Utvecklande
  • Jag har nu titeln ”Barnsjuksköterska”. Sista seminariet gjordes veckan efter påsk i Uppsala. O passades av en mycket stolt mormor och ammades i pauserna.
  • Ett försök att läsa juridik gjordes. Jag insåg dock att amningshjärna och juridik studier inte är den bästa kombinationen. Så just nu ligger det på is.¨
  • Föräldrautbildning… en upplevelse.

Jobb
  • Jag han att jobba 3 i januari pass innan jag tog ”ledigt”.
  • Uppskjutna lönesamtal. Det skulle ju strejkas.
  • Jag gjorde en bejublad come back på jobb den 28/12. Jag lyckades genomföra ett helt arbetspass utan större fadäser. Bör dock påpekas att jag var TOK trött när jag kom hem.

Gymnasik
  • Lämnade Bålsta Gymnastikklubb bakom mig.
  • Tog anställning på Pigga Barn. Ett mycket bra beslut. Inslängd i klassrummet blev jag och där trivs jag som fisken i vattnet.
Viktiga dagar
  • 2/3. O startade samtidigt som åkarna i Vasa Loppet, och såg dagens ljus ca 9 timmar efter vinnaren hade gått i mål. Den största dagen i mitt liv.
  • 31/8 Förlovad jag och J oss i soffan hemma hos oss med O emellan oss. Det är vi tre för alltid!
Sjukvårdskontakter
  • Efter byte av familjeläkare har allt flytit på väldigt bra, och jag har inte behövt slåss för min sak.

Äventyr
  • Min O, mitt äventyr!

Lärdomar
  • Du är i chock när du fött barn. Inget du gör är logiskt.
  • Det är OK att göra inget, och det är OK att hålla ett högt tempo.
  • Det går att resa med bebis, kom bara ihåg att förbered dig till tänderna!
  • Jag, J och O är viktigast, men det innebär inte att alla andra är oviktiga!
  • Strunta i vad andra tycker, men strunta inte i tyckandet förns du har hört det.
  • Man kan ha amningshjärna innan man har fött barn, flera år innan tom.

GOTT NYTT ÅR!
Jag vet i alla fall att jag kommer att ha ett

Inga kommentarer: