tisdag 7 april 2009

Konsten att vaxa benen

För en lyckad vaxning krävs följande
  1. Ett paket vax avsett för hårbortagning
  2. Ett antal stips för att dra bort vaxet med
  3. Att vaxet har en jämn temperatur så att utstrykningen av vaxet kan ske smidigt och vaxlagret blir tunt.
  4. Bra belysning så att eventuella missade hårstrån kan tas på en gång.
  5. Gott om tid och massa med tålamod
  6. Något högre smärtgräns än gemeneman
  7. Max 3mm långa hårstrån där vaxningen ska ske.
  8. En bra arbetsställning
Jag kan medela att jag nu på¨morgonen har vaxat benen. Jag sprang upp för trappen, hämtade vaxet, slängde in det i micron, ut med ett aldeles för varmt vax. Vänta en stund för att vaxet skulle svalna, Undertiden konstaterade jag att mina babianben hade hårstrån som minst var 12mm långa(!!!). Upp med ett ben på köksbordet, luta lagom mycket frammåt ör att nå till ankeln. På med vaxet på benen, O blir ledsen, kolla in läget, bort med vaxet, på med vaxet, bort med vaxet... Attans, vaxet nästan är kallt, hinner inte värma, det gäller att vara tidseffektiv... 10 min senare har jag två nyvaxade ben. Kankse skulle ta och vaxa armhålorna med. Struntar i att värma på vaxet och lägger ett tjocktlager vax... Resultatet är ett av det sämsta i min vahistoria, och då har jag vaxat sedan jag var 16 år.

Summa sumarum. Jag bröt mot alla ovanstående punkter utom 1,2 och 6. Aja, benen är i alla all mindre babianlika än innan jag började.

1 kommentar:

Sanna sa...

Trevlig blogg, ska testa att vaxa idag, för första gången! Därför tittade jag in på din blogg!