torsdag 16 april 2009

Halleluljamöte

Igår var jag på mitt första hallelujamöte. Det låter nästan liten religöst, och om man som en liten hustomte stod utanför fönstret och tittade in hade man nog undrat vad som försegick inne i det lilla huset på landet. Först tog kvinnan som höll i mötet fram ett lååångt svärd i orange färg och drog utmed gardinstänger, höga hyllor och väggar. Försmlingen tittade sean på svärdet och utbrast i något som såg ut som en gillande bön. tanten fortsatte sedan i ett rasande tempo med att moppa av ett golv, torka av en soffa och höja diverse vantar till skyarna. Tanten verkade även hota församlingen för alla tittade på den lilla bebisen och såg jätte rädda ut.

Jag var helt enkelt på en städdemo av ENJO igår. Och jag måste ärligt erkänna att jag rycktes med i cirkusen. Jag lyckades dock hålla viss distans och att övertyga mig var nog svårt. Jag shoppde "bara" en hanske till ugnen och lånade med mig lite grejor hem från H för att prova på mitt badrum. Jag är dock inte välsignad än och kommer nog aldrig att bli. ENJO går ut på att man endast städar med trasor (speciella och skitdyra!!!) och vatten. Tanken är god, men jag tror inte att det räcker. Jag gillar helt enkelt kemikalier mer än vatten när det gäller att städa. För mig är det enklare att se den kemiska prosessen i att göra rent än den fysiska. Och ja, jag har alltid haft högre betyg i kemi än i fysik.

Och sen sa tanten något väldigt roligt... Hon påstog att vi inte är friskare nu när vi städar med kemikalier än när vi för länge sedan städade med enbart vatten... tillåt mig att småle...

3 kommentarer:

åsa sa...

oj, att du klarade av att bara köpa en liten vante(säkert svindyr). Jag är världens bästa att ha på sälja-hemma party...köper allt...

Jag håller med dig, jag är för kemikalier i städet. Jag vill att det ska lukta gott när jag städat. Jag har alltid haft kassa betyg både i kemi och fysik...

Anonym sa...

Samtidigt har ju allergierna ökat lavinartat, och är mycket högre här än tex. i baltstaterna...
Jag tror vi mår bra av lite skit i hörnen, och vår jord gör det garanterat!

Annan sa...

Javisst har allergierna ökat, men dödstalet minskat(kanske har det naturliga urvalet satts ur spel???). Det är som med maten, allt med måtta.