måndag 11 maj 2009

Vad har vi gjort idag?

05:18 O vaknar. Jag studsar snabbt upp ur sängen , stoppar i nappen, tar över honom till vår säng.

06:36 O vaknar igen (vilket betyder att min "somnaomkupp" fungerade). O hoppar ner från sängen och pekar på dörren. Dags att gå upp med andra ord.

07:?? Frukost till O. Gröt med blåbär och mjölk. Jag matar. Jag försöker övertala O att det är bra med en haklapp när man äter blåbär, O är dock inte övertygad.

07:45 Frukost till mamman och "I drömmarnas trädgård" till sonen.

Här nån stanns konstaterar jag att det regnar ute. TRÅKIGT. Je ringer osså och medelar att det inte blir något möta på em på Pigga Barn. TRÅKIGT. O och jag leker en stund.

09:15 Förmiddagmellis för O. Han klämmer en halv banan. Vi börjar med att han får bita av bananen själv, men går snart över till att skrapa ur bananen. O är lite för glups ibland. Efter bananandet går han till trappen och står och pekar och pratar. Jag tolkar det som om att det är dags att sova förmiddag. Upp med O i sängen, en napp i handen och en i munnen och vips...

09:35 O sover, och jag går och lägger mig med. Bäst att passa på.

11:40 O vaknar, och jag konstaterar att jag fick sova massa med bonustimmar. När vi kommer ner ser vi att posten har kommit. En postavi till mig, och ett vykort till O.

11:50 Lunch för lilla familjen. Vi äter fläskpannkaka. O plockar dock bort allt sitt fläsk och äter bara pannkakan. Jag försöker få honom att använda gaffeln. O tittar på mig som om jag vore korkad (det tar ju längre tid ju!) och äter glatt med händerna. Jag ser även till att fylla på med kaffe. Visst sov jag några extra timmar, men man vet ju aldrig, det finns ju en risk för att man blir trött.

13:?? Jag bestämmer mig för at vi ska trodsa regnet och gå ut. Det blir en tur till ICA, hämta ut postavin (drippbricka till esspressomaskinen), hämta ut sittdynan till vagnen, hälsa på änderna och sista stoppet blev i lekparken. Vi var helt ensamma i lekparen. Varför är inte dagisbarn ute när det regnar för?

14:30 Mellis igen. Denna gången serveras det leverpastejssmörgår. Ingen höjdare enligt O. Mest kladd. Sen blir det massa lek. Mest med ett kastrulllock, ett vykort, en sked och en bunke. Vi läser lite böcker med och leker med garaget.

15:15 O står och hoppar vid vagnen. Jag tolkar det dom att han vill sitta i vagen och vila. Han får nappen och somnar nästan bums. Jag passar på att slösurfa, plocka, plocka och plocka lite till.

16:45 Jag väcker O. Tycker att det räcker med sovande nu. Det blir lite lek på balkongen.

17:15 J kommer hem till allas glädje. En barnspärr på kastrull lådan skruvas fast och middagen börjar lagas. O sitter i sin matstol och inspekterar.

17:45 Middags dags. Tortellini med champinjonsås och kallskuret kött. O äter själv. Bestick är fortfarande överflödigt. Alla äter med stor aptit. O tyckte att det var dunder gott.

19:00 Jag och O går till ICA igen och handlar. Behöver mjöl så jag kan baka imorgon. Planen är att det ska bli cibatas, vi får se hur det går med det. O tog med sig såpbubblorna till ICA, och lyckades få med sig dem hem igen. Helt otroligt.

19:35 O får titta på ett avsnitt av "I drömmarnas trädgård". Under tiden röjer jag lite i köket.

20:05 Grötdax! Jag matar. O är trött och ofokuserad. Det blir kladdigare än vanligt.

20:15 Badtaijm. Jag passar på att försöka klippa O's hår när han badar. Resultatet är allt annat än smikrande. Hoppas vid min gud att det kommer se bätre ut i morogn när håret har torkat.

20:30 O sover gott i sin säng.

Inga kommentarer: