måndag 24 november 2008

På plats

Så var vi på plats i AoNang, Thailand. Resan hit gick smidigt. Här kommer en kort sammanfattnign.
Lördag morgon. Morgonen till dagen då allt skulle ske. Vi for runt hemma som två yra höns och försökte packa det sista. Det blev många ”Ja jaust det, det skulle jag ju komma ihåg”. J var nästan snäppet värre än mig. Han började laga frukost tre gånger, kaffet blev kokt, men stog i 30 min innan han kom ihåg att han skulle ha kaffe, och han letade intensivt efter något som han hade glömt att han letade efter (mp3 spelaren).
När bilen var fylld till brädden, tuffade vi till lilla byn och farmor och farfar där lunch intogs. Sedan bar det av till arlanda och kaoset. Vi gjorde vå self chek in och gick till bagage droppet och skulle väga in nväskorna. Då kom chocken. Vagnen skulle helt plötsligt räknas in i huvudbagaget! Efte mycket om och men lyckades vi dock förhandla bort det *pug*. Då kom chock nummer 2, vi hade 20kg(!!!!) övervikt. VA! Vi som tom hade provvägt hemma. Precis när vi skulel betala denna övervikt kom tanten bakom disken på att det var fel på vågen, och vi slapp betala. TACKA!
Väl på planet satte vi oss til rätta. Vi hade gott om benutrymme och konstaterade snabbt att det inte skulel bli något probelem utrymmesmässigt att låta O sova på golvet. O fick provsitta, provligga och tom provgå utrymmet som fick med beröm godkänt. För O’s del gick flygningen mycket smidigt. Han åt, sov, åt soooooov och åt. En helt vanlig O dag med andra ord.
För mig där imot gick det inte lika smidigt. När O hade somnat omgång ett llåg han på golvet medan vi åt. Till maten serverades det rödvin. Mycket gott vin bör tilläggas. O vaknade dock precis när jag hade ätit upp, blivit av med brickan och valt att ha vinet kvar. Jag böjer mig ner för att trösta honom och vips har jag rödvin i hela knät.... Jobbigt. In på toa och tvätta byxorna, för att där komma på att jag nu står endast iförd linne, trosor och strumpor. Jag velar ett tag över hur jag på bästa sätt bör lösa detta och kommer fram till att det bara är att vandra ut från toa och se allmänt oberörd ut. Vilket jag osså gör (så om ni hör om en halvnaken tjej på en TuiFly flygning så är det antagligen jag). Jag fick vissa blickar bör tilläggas, men jag avfärdade dem med kommentaren att i thailand tänker jag varken ha linne eller strumpor på mig . O fick inget vin på sig som tur va, men J’s vita luvtröja fick sig endel fläckar. Den är nu inlämnad till hotellts tvättservice med instruktionen, få den vit! Använd valfritt medel.
Gårdagen gick annars till att försöka vända på dygnet så gått det gick. O var den som fattade galoppen bäst. Jag och J gick det trögare för. Kan ha att göra med att vi inte sov någonting alls på flyget. Vi han med en promenad utmed stranden, kollade in butikerna, konstaterade att det har hänt mycket i byn sen vi var här sist och tog ett dopp i poolen. Och så kan vi med att äta med. O fick smaka en stark röd curry med ris som han älskade. Det kommer bli folk av O.
Vi gick förbi dykcentret med och kollae in läget och utflyckter. Där pratade vi med en svensk tjej som hade en svensk nanny som mycket väl skulle kunna tänka sig att passa O under tiden vi dyker. Det kändes mycket bra. Så det kommer nog bli en del dyk i alla fall.
Idag så har vi tagit det lugnt. O sov till 07:30, vilket vi vuxna tackar för. Vi gjorde i ordning O’s gröt och gick ner till frukosten. Där konstaterades att de hottat upp frukosten med grovt röd sen vi var här sist. Vi kan dock inte tala om hur det smakade då vi valde rostbrödet. O fick sin gröt och avslutade fruksoten med vattenmelon.
Alla Thailändare älskar O. Vilket är skoj, men oxå jobbigt. Jag har lärt mig att säga ifrån. Det är inte alltid läge för skoj och bus och definitivt inte okej att bara ta upp O och gå iväg. Men ibland är det ok, som igår n’r vi åt lunch och O var pigg och glad. Skönt att någon kunde underhålla O medans vi åt. Inte OK när O äter frukost, är trött eller ser mycket skeptisk ut.
Hotellet där vi bor är mycket hjälpsamma. Vi har vagnen i receptionen så vi slipper släpa den ca 80 trappsteg. Vi har fått en mycket stabil spjälsäng (dock i baby rosa) som är mycket stabilare än någon av IKEA’s. Det är inga problem att be om rexta frukt til O, då det är till en baby. Extra handdukar, inga problem. Folk springer efter oss med paraply då vi ska ta oss 5m i regnet. Det bör tilläggas att O är ända babyn, vad vi vet, på hotellet.
Jag måste bara tillägga att förutom all packning är det väldigt smidigt att resa med en liten O. Han äter det mesta, sover i vagnen, blir nöjd om han får bada, tjatar inte, ställer lätt om till ny tids zone, litar helt på sina föräldrars omdömme och går relativt lätt avleda.
Imorgon ska vi till skräddaren och kolla vad han har för tyger. J ska beställa ett gäng skjortot och s¨å ska vi fixa lite finkläder till O. Jag ska nog inte beställa något, då jag jobbar i landstingets pyjamaser och väldigt sällan bär silkesklänning på fritiden. Sen ska jagt få min första SPA behandling i morgon. En tre timmars sesion med bodyscrub, massage och ansiktsbehandling, Sen tror jag att det ingick 30 min i jacuzzin med. Det ska i vilket fall bli helt underbart!
Nej, nu ska jag åtegå til mitt vin (inhandlat taxfree) och min älskade J. Ha det fantastiskt där hemma, bilder kommer en annan dag när jag orkar leta reda på kortläsaren.

5 kommentarer:

MMS sa...

Det låter som att ni har det helt underbart! Njut!

Här hemma är det snökaos och minusgrader...vinter med andra ord!
Kram

Anonym sa...

Underbart roligt att läsa. NJUT, NJUT och åter NJUT. Tänk inte ett ögonblick på hur avundsjuka vi är på er här hemma i snöstormen.
Kram
Morfar

Anonym sa...

Usch låter inge mysigt alls ;-) Jag gillar snöstorm bättre *fniss* Kul att O gillar det iaf! Härligt med lite tok på flyget, haha! Ha det så skönt! KRAM

Anonym sa...

Det låter som att ni har det toppen. Jag laddar för en fartfylld tisdag! Får ta det lite lugn, fått mig en förkylning i lugorna. Njut o ha det skönt!
Kramiz Veronica

Anonym sa...

Vad roligt att läsa om er flygresa, lagom mycket strapatser. Väldigt modigt att gå på planet utan byxor tycker jag!
Ha det fortsatt trevligt, ser fram emot nästa inlägg....
kram åsa