fredag 28 september 2012

Fredag = det börjar bra

Vilken toppen förmiddag vi har haft. Jag har hunnit att damsuga av huset (HELA), herr O och jag har varit hos grannarna och fikat/lekt, vi har ätit lunch utan kaos, jag dricker nu mitt kffe. Herr O leker med sitt tecnik lego. Lilla R knatar omkring och pratar (dadada ojååå ditta eeEeee). 

Och min glossybox kom i brevlådan. Min vardagslyx.

Jag har precis blandat ihop vår egen hemgjorda tacokrydda. Blev lite rädd när jag läste på innehållsförteckningen på Santa Marias taco mix och såg att först på listan stog druvsocker, tätt följt av salt (17,5%). Så nu kör vi på hemgjord.


Egen taco-krydda
blir ungefär 2 dl


 
2 msk anchochilipulver

1 msk lökpulver

1 tsk vitlökspulver

1 tsk paprikapulver

2 msk spiskummin

1 msk salt

1 tsk socker

1/2 tsk oregano

1/2 tsk timjan

1/2 tsk svartpeppar

1/2 tsk cayennepeppar

2 msk maizenamjöl


Blanda ihop allt och förvara i en lufttät burk. Det är lagom att använda 2 msk per 400-500 g nötfärs.

Inga kommentarer: