torsdag 10 maj 2012

Torsdag = en tanke på kvällen

Ibland funderar jag över vad som gör det en aning påfrestande att vara föräldraledig. Jag brukar komma fram till att det inte är barnen i alal fall. Utan att det är allt runt omkring.  Alla de där måstena som måste göras. Måsten som jag skapar själv och måsten så som i hushålls och underhållsarbete.

Middag till exempel. Den ska intagas innan klockan 17.30. Annars blir kvällen helt galen för O och hans föräldrar. Okej, det går väll att skjuta på någon gång ibland, med betoning på ibland. För blir middagen sen, blir kvällsleken lidande, och blir kvällsleken lidande blir det inte mycket till pappa tid, och sen ska de duschas, borstas tänker, läsas, tas mediciner och förhopningsvis somnas in innan klockan 19.30.

Jag kör inte helfabrikat med undantag för korv, kassler, bacon, tortilini och plattmackor. Jag gör det bara inte. Jag skulle aldrig få för mig att slänga fram en fryst pyttipanna på mitt köksbord. Det smakar inget och innehåller bara strunt. Sen kan tillverkarna säga vad dem vill. Det betyder att all mat ska lagas. Jag gillar att laga mat. Ostört... Det tar tid att laga mat. Oftast minst 1 timme med prepp och tillagning inräknat. Sen behöver vi lägga till lite tid för lilla R knöl och herr O tjat. Det kräver planering. Det kräver att man håller koll på klockan. För om det går så långt att man hinner bli hungrig, då vet man att man är sent ute.

Sen ska det ätas mellis med. Varje dag. Vi hinner knappt sätta näsan innanför dörren när vi kommer hem från dagis innan det är dax. och då gäller det att man är förberedd.

Om jag hade sluppit att ens tänka på mat så hade allt varit lite lugnare. Men äta bör man och gott ska det vara, så det är bara att köra.

Veckans meny
Måndag = Äggmacka, frukt+mjukglass, korv och mackaroner
Tisdag = Yogurt+frukt, Falukorvsgratäng med potatismos
Onsdag = Korvmacka+yogurth, Hemrullade köttbullar och stuvade mackaroner
Torsdag = Smothie+kex, Fisk på grönsaksbädd
Fredag = Köttbullar med pasta, smothie+smörgås, Kycklinggryta med oliver och soltorkade tomater och ris.

Inga kommentarer: