torsdag 12 februari 2009

Recept

Det är inte ofta jag lägger ut recept här. Senast var det nog receptet på chokladpuddingen som fick äran att hamna här. Och är det så att du fortfarande inte har gjort din egen chokladpudding så tycker jag att det är dax att du prövar det nu.

Jag har precis avslutat ett storkok äppel/päron kräm. Jag tycker att det är svårt att komma på vettiga mellis till O. Men kräm går alltid hem, och gör jag den själv så känns den till och med nyttig. Här kommer mitt recept:

  • 5 stora äpplen
  • 3 STORA päron
  • 1,5dl havregryn
Skala och skiva äpplen och päron. Koka dem mjuka. Undertiden som de kokar blötlägg havregrynen. Häll bort kokvattnet från frukten. Stöt frukten med en potatisstöt(, eller använd stavmixer om du vill ha en pure). Blanda ner havregrynen i fruktmoset. (Om du gjort pure kan du behöva lite maizena med för att få en ok konsitstens). Fyll glasburkar, sätt på locket, ställ burken upp och ner (då kommer du få vakum i burken och locket blir innåtbuktande). Det går även utmärkt att frysa i plastburkar så klart.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det måste testas! Tack för tipset!