lördag 20 oktober 2012

Lördag = Stormormor's


Efter bion idag åkte lilla familjen, min bror D och fästmö M och mormor hem till stormormor. LIte logistikproblem belv det när vi var 7st och bara en bil. Men efter lite planerande  som innefattade tunnelbana och buss så löstes det.

Hemma hos  stormorm serverades det middag. Köttgryta med potatis och syltade nypon. Lilla R åt så jag nästan trodde han skulel spricka. Han ÄLSKADE maten. Herr O älskade syltade nypon. Så han fick äta varannat nypon, varannat kött. Vi andra åt massor vi med. Det är något med stormormors mat som ger en smak av trygghet. Av stabilitet.

Hon toppade det hel amed sin äppelkaka. Och vilken äppelkaka det är. En skånsk-inspirerad sådan som serveras med så mycket vaniljsås som du vill äta. Hennes äppelkaka är legendarisk. Varje höst ser jag fram emot den. Och naturligtvis är den gjord på äpplen från den egna tomten.

Jag fick med mig lite växten från stormormor. Det var en gul lilja, en rödlilja, stor daggkåpa, kärleksört och vitpytta. Och de oblhatoriska rosenvialfröna såklart. Så jag vet vad jag ska göra imorgon, plantera. Sen tog vi även med oss äppelmos, lingonsylt, appelsin/äpplemarmeld, svartvinbärssaft och syltade nypon. så nu är det förådet fyllt med. Och ja just det, en burk med frusna björnbär. Älskade stormormor!

Inga kommentarer: