söndag 6 september 2009

Baka baka liten tekaka

Det är söndag morgon och J är ute och springer. O sitter och leker med J's dator och jag väntar på att mina tekakor ska jäsa färdigt. För vad är mer underbart än nybakat bröd med smör och ost? Inget som jag kan komma på just nu i alla fall (kan bero på att jag är hungrig).

Leila har blivit lite av en husgud hemma hos mig när det gäller bakning. Hittills har jag inte misslyckat smed ett ända av hennes recept. Det är enkla och goda. Ett lite obs är dock att se till att jag har tllräckligt mycket smör hemma när jag ska baka, för det är något som det brukar vara gott om i hennes recept.

Lelias mammas tekakor
1l mjölk
8dl havregryn
2msk ljus sirap
1 msk salt
300g smör
50g jäst
6dl grahamsmjöl
10-12 dl vetemjöl special

Värm mjölken till ca 50 grader och häll i havregryn, sirap och salt. Låt blandningen svälla i cirka 20 minuter. Smält smöret och rör ned det i grynbalndningen, lös upp jästen med den. Tillsätt mjöl lite i taget tills det blir en lös deg. Jäs den under bakduk till dubbelstorlek, ca 30 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 20st bitar. Kavla eller platta ut med händerna till runda tekakor ca 1cm tjocka. Nagga dem med en gaffel och jäs dem under bakduk i 30minuter. Grädda i 225 grader i 10-12 minuter eller tills de fått färg. Ät dem gärna med den hemlagade blåbärsmarmeladen.

2 kommentarer:

H sa...

Japps! Smör och sirap!! Jag har väl aldrig handlat så mycket sirap :O!! Kram

MMS sa...

Leila är även husguden hemma i mitt kök! Älskar thekakorna!