tisdag 17 november 2009

Vaccinera eller ej...

Ja, och så var det det där med svininfluensan. Ska O vaccineras eller inte. Jag har sagt blankt nej fram till idag. Chefen ringde nämligen och erbjöd O att komma och vaccinera sig på mitt jobb, och då vaknade nån liten hjärncell till. Kanske borde han vaccineras i alla fall. Jag kommer inte vaccinera mig. Ända anledningen till att jag skulle vaccinera mig är att skydda O. Och om O får fläsan så är jag näst intill säker på att han inte komer att få den av mig, vilket betyder att jag lik väl kan låta bli att vaccinera mig.

Så jag har nu dragit i väg på informations jakt. På http://www.krisinformation.se/ står det ganska mycket info på ett lätt förståligt sätt. Efter att ha plöjt igenom sidan kan jag konstatera detta.

"De flesta fallen av allvarlig sjukdom har setts hos förhållandevis unga vuxna (20-40 år). Även små barn har behövt sjukhusvård i relativt stor omfattning, men inte oftare än vid säsongsinfluensa." Så visst blir barn så sjuka så de behöver sjukhusvård, men det är inte värre än ett vanligt år?

"Det finns hittills inga tecken på att den nya influensan skulle vara på väg att förändras så att den blir mer aggressiv /.../ En förändring av den nya influensan behöver inte betyda att den blir mer aggressiv." Och så vitt jag förstår så om den nya influensan förändras, minskar skyddet av vaccinet och du kan bli sjuk i den nya influensan fast mildare.

"Spädbarn och barn upp till 2 år blir ofta lite sjukare än äldre barn, och ska därför följas noga om de uppvisar symtom på influensa. De kan behöva kortare sjukhusvård om de har svårt att äta eller andas, men dödsfall har varit mycket ovanligt även bland dem som behövt sjukhusvård." Här skulel jag vilja veta om influensan kan bidra till något på långt sikt.

"Tamiflu är godkänt både som förebyggande behandling och behandling av influensa hos barn från 1 års ålder. " BRA!

"Även om influensan ger milda symtom hos de flesta, kan den orsaka allvarliga konsekvenser i samhället om många blir sjuka samtidigt. De flesta som blir sjuka i influensa A (H1N1) idag får milda symtom men vi vet inte om viruset kommer att förändras framöver så att de som smittas blir sjukare." Så syftet med vaccinationen är igentligen att hålla samhället flytande, inte att rädda individen? Va där bäst för individen då?

"Vanliga vaccin mot säsongsinfluensa brukar ge ett skydd under ca 9 månader, men detta vaccin förväntas ge ett längre skydd. " Man vet med andra ord inte. Kanske tom kosrtare då?

" Rent generellt brukar det vara så att infektionen i sig ger ett bredare och kanske starkare försvar [än vaccin]. Ett bra vaccin kan dock komma nära den effekten (i praktiken lika), men hur det går med detta vaccin är för tidigt att säga. Med tanke på influensavirusets benägenhet att förändra sig så kan man ändå inte räkna med mer än ett partiellt skydd för nya infektioner i framtiden, oavsett om man haft infektionen eller vaccinerat sig. Detta partiella skydd kan dock vara nog så viktigt och utgöra skillnaden mellan ett allvarligt eller ett milt förlopp." Viktigt poäng.

" efter två veckor har du utvecklat ett visst skydd." Visst?!?!

"Nära 1500 rapporter om biverkningar av influensavaccinet Pandemrix har hittills kommit in till Läkemedelsverket varav 600 från sjukvården och 900 från konsumenter. Samtidigt har cirka 2,1 miljoner doser av vaccinet levererats till Sverige. /.../ Läkemedelsverket undersöker extra de rapporter som gäller allergiska reaktioner, neurologiska reaktioner och biverkningar hos barn. Sammanlagt 137 allergiska reaktioner och 177 neurologiska reaktioner har rapporterats in medan endast fem rapporter gäller barn under 3 år."

Rapport om biverkningar HÄR

Summa summarum... jag vet fortfarande inte hur jag ska göra....

1 kommentar:

H sa...

hörde nåt rykte på dagis att ett irstabarn ligger nedsövd. om det är sant eller ej vet jag inte, men det låter inte så kul ju... vi ska till BVC på måndag med båda kidsen och M! Jag har också plöjt krisinformationssidan, den är ganska bra!